DAUGAVPILS DRAUDZĪGĀ AICINĀJUMA VIDUSSKOLA

Eiropas Sociālā fonda Plus projekts Nr.4.2.2.1/1/25/I/001 “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei”

 

 

Izglītojoša nodarbība “Medicīnas nodarbība”

Š.g. 2.decembrī projekta “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” ietvaros 4.e klases skolēni kopā ar klases audzinātāju Nataļju Zībergu un skolas psihologi Santu Petrovsku  piedalījās izglītojošā nodarbībā “Medicīnas nodarbība”, kas notika Daugavpils Inovāciju centrā.

Norises sākumā notika diskusija par to, kas ir pulss, asinsspiediens un skābekļa daudzums asinīs, kā šos rādītājus mēra un kāpēc tie ir svarīgi mūsu pašsajūtai un veselībai. Pēc tam skolēni mērīja savu pulsu pirms un pēc dinamiskās pauzes un uzzināja, kā fiziskās aktivitātes to ietekmē. Viņi izmēģināja asinsspiediena mērītāju un oksimetru, uzzināja vairāk par plaušu darbību. Tas bija īpaši interesanti, jo daudzi no skolēniem šādas ierīces redzēja pirmo reizi.

Audzēkņi ar lielu interesi piedalījās visās aktivitātēs un uzzināja daudz jauna par cilvēka ķermeni. Šī pieredze palīdzēja labāk saprast, cik svarīgi ir rūpēties par savu veselību.

Informāciju sagatavoja: 4.e klases audzinātāja Nataļja Zīberga

Nodarbība “Brīnumainā ķīmija”

Š.g. 26.novembrī projekta “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” ietvaros 2.b klases skolēni kopā ar klases audzinātāju Veroniku Biruļu piedalījās izglītojošā nodarbībā “Brīnumainā ķīmija”, kas notika Daugavpils Inovāciju centrā.

Norises laikā skolēni veica eksperimentus ar dažādām pārtikas un ķīmiskām vielām, atklāja vielu fiziskās un ķīmiskās īpašības (šķīst, nešķīst, sajaucas vai nesajaucas). Nodarbības laikā skolēni veica četrus eksperimentus: “Balona pūšana” (CO2 gāzes radīšana), “Liesmas dzēšana”, “Lava lampa” un “Vulkāns”. Skolēniem ļoti patika darboties praktiski un pašiem radīt mazus ķīmijas brīnumus.

Informāciju sagatavoja: 2.b klases audzinātāja Veronika Biruļa

Nodarbība “Konstruējam programmvadāmu robotu Ceļa tīrītājs”

Š.g. 25.novembrī projekta “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” ietvaros 8.a klases skolēni kopā ar klases audzinātāju devās uz  Robotikas skolu “ROBO HUB”, kur piedalījās nodarbībā “Konstruējam programmvadāmu robotu Ceļa tīrītājs”. Norises mērķis ir alternatīvā veidā apgūt vienkāršus programmēšanas algoritmus.

Robotikas skola “ROBO HUB” ir Latvijas Republikas Izglītības kvalitātes Valsts dienestā reģistrēta izglītības iestāde, kuras darbības pamatā ir robotikas apmācība bērniem pēc Lego Education izstrādātas mācību programmas. “ROBO HUB” spēļu formā sniedz zināšanas par tehniku un tās darbības pamatprincipiem.

Piedaloties nodarbībā, skolēni apguva un nostiprināja zināšanas par vienkāršu programmēšanas algoritmu izveidi un to darbības pamatprincipiem. Praktiskajā daļā viņi  skolotāja vadībā būvēja programmējamu robotu – Ceļa tīrītāju.  Skolēniem ļāva sarīkot sacensības un paspēlēt ar robotiem. Nodarbības noslēgumā tika salīdzināti iegūtie dati un izdarīti secinājumi.

Informāciju sagatavoja: 8.a klases audzinātāja Karīna Pinka

“Konstruējam programmvadāmu robotu i-Robots”

Projekta “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei’’ ietvaros 2025.gada 7.novembrī Daugavpils Draudzīgā aicinājuma vidusskolas 9.d klases skolēni piedalījās Robotikas skolas “ROBO HUB” organizētajā nodarbībā “Konstruējam programmvadāmu robotu i-Robots”. Nodarbības mērķis bija attīstīt skolēnu izpratni par programmēšanas un robotikas pamatprincipiem, veicinot interesi par inženierzinātnēm un tehnoloģiju nozari. 

Nodarbības laikā skolēni būvēja programmvadāmu mehānisku I-Robotu ar diviem sensoriem, eksperimentēja ar to, izprata tā darbības principus, uzbūvi un funkcionalitāti. Skolēni strādāja pāros, atbalstot viens otru. Visus vienoja darbs. STEM nodarbība sniedza iespēju skolēniem praktiski pielietot matemātikas, fizikas un inženierzinību zināšanas, kā arī rosināja interesi par tehnoloģiju izmantošanu reālās dzīves situācijās.

Paldies projekta organizatoriem par iespēju pieskarties jaunām tehnoloģijām un iejusties inženiera lomā!

Informāciju sagatavoja: 9.d klases audzinātāja Irina Hiļmane

Nodarbība “Mikroorganismi un to nozīme cilvēka organismā”

Projekta “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” ietvaros 2025. gada 3.novembrī Daugavpils Draudzīgā aicinājuma vidusskolas 12.d klases skolēni kopā ar savu klases audzinātāju Innu Kolpakovu  devās mācību ekskursijā uz Latvijas Universitātes P. Stradiņa medicīnas koledžu Jūrmalā, kur piedalījās nodarbībā “Mikroorganismi un to nozīme cilvēka organismā”.

Šī nodarbība palīdzēja labāk izprast bioloģijas un veselības zinātņu nozīmi, kā arī raisīja interesi par karjeru medicīnas jomā. Nodarbība bija ļoti interesanta, saturiski bagāta, skaidri strukturēta. Praktiskā daļa bija īpaši aizraujoša. Skolēni aktīvi iesaistījās, demonstrējot patiesu interesi par mikroorganismu pasauli un to ietekmi uz cilvēka veselību. Īpaši pozitīvi, ka nodarbības laikā tika nodrošināts aizsargapģērbs – halāti un priekšauti, kas radīja reālas laboratorijas darba atmosfēru un vienlaikus nodrošināja skolēnu drošību un higiēnu praktisko darbu laikā.

Skolēniem bija interesanti satikties ar speciālistiem, uzzināt par karjeras iespējām pēc skolas.

Informāciju sagatavoja: 12.d klases audzinātāja Inna Kolpakova

Cēsu Kosmosa izziņas centrā

Kā aizraujoši pavadīt skaistu, bet lietainu rudens dienu? Mēs, 5.d un 6.d klases skolēni un skolotājas Olga Bančenkova, Jeļena Storožuka, Aiga Soldatjonoka, Valentīna Grigorjeva, Natālija Ziberga, zinām atbildi uz šo jautājumu. Jādodas pēc jaunām zināšanām uz Cēsīm!

Cēsu Kosmosa izziņas centrā mūsu skolas skolēniem notika aizraujošas nodarbības projekta “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” ietvaros. Darbojoties komandās, meklējām atbildes uz izglītojošiem uzdevumiem, kas sasaistīti ar kosmosa industrijas nākotnes perspektīvām un aktuālajiem notikumiem. Guvām jaunas zināšanas dabaszinībās, sociālajās zinībās un matemātikā, piedaloties glābšanas misijā “Zudušie dati”. Pārbaudījām sevi spēlē “Auseklis” – klase tika sadalīta pa pāriem: viens skolēns atradās “kosmosa stacijā”, otrs – “uz Zemes”. Pāriem bija jāstrādā komandā, lai veiksmīgi izpildītu misiju.

Iespējams, kādu no mums šis piedzīvojums iedvesmos izvēlēties nākotnes profesiju, saistītu ar zinātni vai kosmosa izpēti.

Informāciju sagatavoja: 6.d klases audzinātāja Jeļena Storožuka

“Konstruējam programmvadāmu robotu i-Robots”

Projekta “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei’’ ietvaros 2025.gada 29.oktobrī Daugavpils Draudzīgā aicinājuma vidusskolas 7.d un 8.d klases skolēni piedalījās Robotikas skolas “ROBO HUB” organizētajā nodarbībā “Konstruējam programmvadāmu robotu i-Robots”.

Nodarbības mērķis bija attīstīt skolēnu izpratni par programmēšanas un robotikas pamatprincipiem, veicinot interesi par inženierzinātnēm un tehnoloģiju nozari. Skolēni tika iepazīstināti ar programmvadāmu robotu darbības principiem, to uzbūvi un programmēšanas iespējām.

Nodarbība sākās ar norises vadītāja vizuālu prezentāciju, kurā tika apskatītas dažādas robotizētas ierīces. Darbojoties praktiski, skolēni konstruēja un programmēja i-Robotus, pārbaudīja dažādus risinājumus un mācījās, kā sensori un algoritmi ietekmē robota darbību. Šī aktivitāte veicināja loģisko domāšanu, radošumu, sadarbību un problēmu risināšanas prasmju attīstīšanu.

STEM nodarbība sniedza iespēju skolēniem praktiski pielietot matemātikas, fizikas un informātikas zināšanas, kā arī rosināja interesi par tehnoloģiju izmantošanu reālās dzīves situācijās.

Paldies skolēniem par aktīvu iesaisti un interesi, kā arī projekta organizatoriem par iespēju paplašināt skolēnu redzesloku un praktiskās iemaņas!

Informāciju sagatavoja: 7.d klases audzinātāja J.Vaikule,
8.d klases audzinātāja A.Pavloviča

Mācāmies konstruēt programmvadāmos robotus

Š.g. 27 oktobrī projekta “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” 5.c un 7.c klase devās uz Robotikas skolu (SIA ROBO HUB), lai piedalītos tehnoloģiju mācību jomas nodarbībās “Konstruējam programmvadāmu robotu Motorlaivu” un “Konstruējam programmvadāmu robotu i-Robots”.

7.c klases izglītojamie apmeklēja nodarbību “Konstruējam programmvadāmu robotu Motorlaivu”, kuras laikā iemācījās  lasīt shēmu un pielietot dažādas metodes detaļu savienošanā (savienot kubikus, stienīšus, iespraust savienotājus, pievienot asis, zobratus, motorus, sensorus u.c.).

Savukārt 5.c klases skolēni apmeklēja nodarbību “Konstruējam programmvadāmu robotu i-Robots”, kuras laikā konstruēja programmvadāmu robotu i-Robotu, izmēģinot dažādas programmas, lai saprastu i-Robota darbības mehāniskos principus, uzbūvi un sensoru funkcionalitāti.

Kā atzina gan skolēni, gan pedagogi nodarbības bija saturīgas, aizraujošas, ar praktisku darbošanos un aktīvu visu skolēnu iesaisti.

Informāciju sagatavoja: 5.c klases audzinātāja K.Loginova

Mazo būvnieku skoliņa

Projekta “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” ietvaros no 23. līdz 27. oktobrim Daugavpils Draudzīgā aicinājuma vidusskolas (Raipoles iela 8, Stāvā iela 41) pirmsskolas izglītības grupās “Dzeguzīte”, “ Bezdelīga”, “ Vālodzīte”, “Eglīte”, “Pūce”, “Vāvere”, “Kumelīte”, “Taurenis” un “Balodītis” norisinājās aizraujošs pasākums “Mazo būvnieku skoliņa”. Tehnoloģiju mācību jomu pasākuma mērķis bija veicināt bērnu izpratni par būvniecības procesu, materiālu īpašībām, drošību un tehnoloģiju nozīmi cilvēka dzīvē, kā arī attīstīt radošo domāšanu, sadarbības un problēmu risināšanas prasmes.

Nodarbības laikā bērni noskatījās multfilmu “Trīs sivēntiņi”, pēc kuras notika kopīga diskusija par to, kādas mājiņas tika uzceltas katram sivēntiņam, kādi materiāli tika izmantoti un kura būve izrādījās visdrošākā. Norises īstenotājs, Latgales Industriālais tehnikums, rosināja bērnus izteikt savus viedokļus, argumentēt un pamatot domas. Bērni iepazinās ar ēku attīstības vēsturi, noskatoties prezentāciju par celtnēm no senākajiem laikiem līdz mūsdienu augstceltnēm, kā arī ieguva zināšanas par dažādiem būvmateriāliem, to īpašībām un nozīmi drošībā. Tika aplūkots arī būvniecības darbos nepieciešamais aprīkojums – ķivere, drošības veste, instrumenti un būvniecības tehnika, piemēram, ekskavators un celtnis. Praktiskajā daļā bērni individuāli un grupās veidoja savas mājiņas no koka un plastmasas stienīšiem, izmēģinot dažādus risinājumus mājiņas stabilitātei un dizainam. Šajā darbā tika veicināta sadarbība, radoša domāšana un problēmu risināšana. Nodarbības laikā bērni attīstīja izpratni par tehnoloģiju pasauli, materiālu īpašībām, drošības aspektiem un būvniecības procesu, kā arī praktiski pielietoja iegūtās zināšanas radošā darbībā.

Pasākuma gaitā bērni izprata būvmateriālu nozīmi drošībā, apguva komandas darba prasmes, attīstīja radošo domāšanu, iemācījās plānot un īstenot ideju no ieceres līdz rezultātam, apzinājās tehnoloģiju lomu cilvēka dzīvē un darba drošības nozīmi, kā arī piedzīvoja radošu prieku un pašizpausmi, darbojoties praktiski.

Informāciju sagatavoja: DDAV pirmsskolas kopiena

Nodarbība “Piena izmantošana saldējuma gatavošanā”

Šī gada 17. oktobrī projekta «STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” 8.b un 8.c klase apmeklēja SIA «Siguldas saldējums», kur piedalījās nodarbībā “Piena izmantošana saldējuma gatavošanā”. Norises mērķis ir alternatīva veidā apgūt dizaina un tehnoloģiju mācību materiālu par piena produktiem ēdienu gatavošanā.

Skolēni uzzināja par saldējuma izcelsmi, tā vēsturi un mūsdienu gatavošanas veidiem. Noteica saldējuma gelato un sorbeta raksturīgos rādītājus un analizēja piena nozīmi šo produktu gatavošanā. Pētīja dažādu saldējumu iepakojumus, noskaidrojot piena produktu daudzumu un to aizvietotājus. Vēroja saldējuma gatavošanu ar pienu un saldo krējumu. Noslēgumā skolēni salīdzināja pagatavoto saldējumu ar sorbetu un noteica to garšu, krāsu, tekstūru un konsistenci.

Tā bija alternatīva iespēja mācīties, praktiski darbojoties uzņēmumā.

Informāciju sagatavoja: 8.b klases audzinātāja L.Andrijenko

Apgūstam programmēšanu

Projekta “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” ietvaros 2025.gada 17. oktobrī 9.a,9.b un 9.c klases skolēni kopā ar datorikas skolotāju Anželiku Anufrijevu, fizikas skolotāju Innu Kolpakovu un klašu audzinātājām Valentīnu Ribakovu un Žannu Ugarenko apmeklēja Robotikas skolu ROBO HUB, kur piedalījās nodarbībā “Konstruējam programmvadāmu robotu Ceļa tīrītājs”.

Norises mērķis ir alternatīvā veidā apgūt vienkāršus programmēšanas algoritmus datorikas temata “Algoritmi, datu struktūras, programmēšanas valodas un programmatūras izstrāde” ietvaros.

Robotikas skola ROBO HUB ir Latvijas Republikas Izglītības kvalitātes Valsts dienestā reģistrēta izglītības iestāde, kuras darbības pamatā ir robotikas apmācība bērniem pēc Lego Education izstrādātas mācību programmas. ROBO HUB spēļu formā sniedz zināšanas par tehniku un tās darbības pamatprincipiem.

Piedaloties norisē, skolēni apguva un nostiprināja zināšanas par vienkāršu programmēšanas algoritmu izveidi un to darbības pamatprincipiem. Praktiskajā daļā viņi skolotāja vadībā būvēja programmējamu robotu – Ceļa tīrītāju. Programmēšanā no blokshēmām tika veidoti lineāri, cikliski un sazaroti algoritmi. Eksperimentējot un pārbaudot programmas darbībā, skolēni ar Ceļa tīrītāju mēģināja izbraukt trīs dažādas sarežģītības pakāpes laukumus (kvadrātu, trijstūri, rombu). Nodarbības noslēgumā tika salīdzināti iegūtie dati un izdarīti secinājumi.

Modelējot un konstruējot, skolēni attīstīja savas spējas loģiski un radoši domāt. Robotika ir lielisks veids, kā stimulēt bērnu radošumu, interesi par tehnoloģijām un attīstīt svarīgas prasmes, kas būs noderīgas nākotnes izglītībā un karjerā.

Informāciju sagatavoja: 9.a kl. audzinātāja A.Anufrijeva,
9.b kl. audzinātāja V.Ribakova,
9.c kl. audzinātāja Ž.Ugarenko

Dainu kalns – vieta līdzdalībai

Šī gada 16. oktobrī Daugavpils Draudzīgā aicinājuma vidusskolas 10.d un 11.d klase skolēni kopā ar klašu audzinātājām Irinu Hiļmani, Liliju Puzāni un sociālo zinātņu skolotāju Oksanu Staņeviču piedalījās pasākumā “Dainu kalns – vieta līdzdalībai” projekta “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” ietvaros,  kas notika Turaidas muzejrezervātā.

Pasākuma pirmajā daļā skolēni muzejpedagogu vadībā iepazinās ar Dainu kalna tapšanas vēsturi, izpētīja vides dizainu, skulptūras, Dainu kalna pagātni un tagadni.

Norises praktiskajā daļā skolēni piedalījās viktorīnā par Dainu kalnu un asociatīvajā spēlē – vārdu talkā “Raksturo Dainu kalnu!” – formulēja Dainu kalna identitāti. Skolēni grupās izstrādāja Dainu kalna nākotnes attīstības vīziju, kura balstīta uz sabiedrības līdzdalības iespējām.

Pasākuma laikā skolēni apguva dažādas sociālās prasmes, pilnveidoja zināšanas par ētiskajām vērtībām, stiprināja savu piederību valstij un apzinājās, ka līdzdarbojoties var izdarīt vairāk un ietekmēt procesus sabiedrībā.

Informāciju sagatavoja: sociālo zinātņu skolotāja O. Staņeviča

Nodarbība “Piena izmantošana saldējuma gatavošanā”

Šī gada 10. oktobrī projekta «STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” 7.b klase apmeklēja SIA «Siguldas saldējums», kur piedalījās nodarbībā “Piena izmantošana saldējuma gatavošanā”. Norises mērķis ir alternatīva veidā apgūt dizaina un tehnoloģiju mācību materiālu par piena produktiem ēdienu gatavošanā.

Sākumā skolēniem tika pastāstīts par saldējuma izcelsmi un vēsturi, kā tas tiek gatavots mūsdienās. Saldējuma ražošanā tiek izmantots pilnpiens, īsta krējuma bāze un dabīgi aromatizētāji, kas piešķir tam mājīgu un bagātīgu garšu. Atšķirībā no daudziem rūpnieciskiem saldējumiem, Siguldas saldējums neizmanto mākslīgas krāsvielas vai konservantus.

Darbojoties grupās, pēc dotiem kritērijiem skolēni noteica saldējumam, gelato un sorbetam raksturīgos rādītājus. Pēc tam skolēni gatavoja saldējumu, kura pamatā ir rūpīgi izstrādātas, pārbaudītas receptes, kas sastāv no īpaši izmeklētām, dabīgām izejvielām. Nobeigumā salīdzināja pagatavoto saldējumu ar sorbetu, aizpildot “Rādītāju kartītes” par garšu, krāsu, tekstūru un konsistenci.

Tā bija lieliska iespēja mācīties, praktiski darbojoties.

Informāciju sagatavoja: 7.b klases audzinātāja S.Zarjanova

 

Nodarbība “Saldējuma gatavošanas tehnoloģija – olu izmantošana un nozīme”

Šī gada 9. oktobrī projekta «STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” 5.a klase apmeklēja SIA «Siguldas saldējums», kur piedalījās nodarbībā “Saldējuma gatavošanas tehnoloģija – olu izmantošana un nozīme”. Norises mērķis ir alternatīva veidā apgūt dizaina un tehnoloģiju mācību materiālu par pārtikas produktu īpašībām un to savstarpējo saderību, gatavošanu pēc receptes.

Nodarbības ievadā skolēniem pastāstīja par saldējuma 5000 gadu ilgu vēsturi, kā arī viņi noskaidroja, kā mūsdienās tas tiek gatavots. Skolēni veica sastāvdaļu izpēti uz dažādu ražotāju saldējumu iepakojumiem, kopīgi no dotajām sastāvdaļu kartītēm atlasīja “veselīgos saldējumus”. Grupēja sastāvdaļas vēlamajās un ne tik vēlamajās. Viņi pētīja un analizēja saldējuma gatavošanas recepti, atbilstoši iepriekš uzzinātajam par dažādām sastāvdaļām. Vēroja saldējuma gatavošanas procesu. Noslēgumā skolēni paši gatavoja saldējumu, degustēja to un vērtēja, kopīgi aizpildot “Rādītāju kartīti” par garšu, krāsu, tekstūru un konsistenci.

Skolēniem ļoti patika nodarbība, viņi saprata, ka mācīties var dažādos veidos.

Informāciju sagatavoja: 5.a klase audzinātāja V. Kalugina-Romanova

Uz Siguldu pēc saldējuma

Šī gada 8. oktobrī projekta «STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” 5.b klase apmeklēja SIA «Siguldas saldējums», kur piedalījās nodarbībā “Saldējuma gatavošanas tehnoloģija – olu izmantošana un nozīme”. Norises mērķis ir alternatīva veidā apgūt dizaina un tehnoloģiju mācību materiālu par pārtikas produktu īpašībām un to savstarpējo saderību, gatavošanu pēc receptes.

Nodarbības ievadā skolēniem pastāstīja par saldējuma izcelsmi un vēsturi, kā arī viņi noskaidroja, kā mūsdienās tas tiek gatavots. Skolēni veica sastāvdaļu izpēti uz dažādu ražotāju saldējumu iepakojumiem, viņi analizēja, kā atpazīt veselīgu saldējumu. Grupēja sastāvdaļas vēlamajās un ne tik vēlamajās. Turpinājumā viņi pētīja un analizēja saldējuma gatavošanas recepti, vēroja saldējuma gatavošanas procesu. Noslēgumā paši gatavoja saldējumu, degustēja to un vērtēja pagatavoto saldējumu.

Skolēniem ļoti patika nodarbība, viņi saprata, ka mācīties var dažādos veidos.

Informācija sagatavoja: 5.b klases audzinātāja A. Nipāne

VIZIUM zinātnes centra apmeklējums

2025.gada oktobrī 10.a un 11.a klases skolēni (kopā 54 dalībnieki) devās mācību ekskursijā uz Ventspili, kas tika organizēta projekta “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” ietvaros. Ekskursiju vadīja skolotājas Jeļena Šilova un Svetlana Rudjko, kuras rūpējās, lai skolēni ne tikai gūtu jaunas zināšanas, bet arī piedzīvotu aizraujošus un praktiskus atklājumus.

Skolēni apmeklēja VIZIUM zinātnes centru, kur piedalījās divās izglītojošās darbnīcās. Pirmajā darbnīcā “Tava DNS un tehnoloģijas” jaunieši iejutās īstu nozieguma izmeklētāju lomā. Izmantojot pirkstu nospiedumu analīzi un citus pētnieciskos rīkus, viņi centās atrisināt izdomātu noziegumu un atklāt vainīgo. Šī nodarbība palīdzēja skolēniem labāk izprast bioloģijas un tehnoloģiju savstarpējo saikni, kā arī attīstīja analītisko domāšanu un sadarbības prasmes.

Otrajā darbnīcā “Latvijas mežu daudzveidība” skolēni pētīja meža biomus, iepazina dažādus Latvijas mežu tipus un uzzināja, kā tie ietekmē klimata līdzsvaru un bioloģisko daudzveidību. Darbojoties grupās, jaunieši veidoja savus “mini mežus” un prezentēja tos pārējiem, demonstrējot radošumu un izpratni par dabas procesiem.

Abi pasākumi bija ļoti izglītojoši un aizraujoši, radot skolēniem interesi par dabzinātnēm un tehnoloģijām. Ekskursija uz Ventspili kļuva par vērtīgu pieredzi, kas palīdzēja skolēniem saprast, cik cieši zinātne un ikdienas dzīve ir savstarpēji saistītas.

Informāciju sagatavoja: 10.a klases skolniece K.Kazakeviča

Izglītojoša nodarbība “Brīnumainā ķīmija”

Š.g. 30.septembrī projekta “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” ietvaros 1.b klases skolēni piedalījās nodarbībā “Brīnumainā ķīmija”, kuras mērķis – raisīt interesi par ķīmiju, ieinteresēt izglītojamos eksperimentēt.

Nodarbības ievadā notika diskusija par ķīmiju, kur tā radās un kādām vajadzībām to izmanto. Kādas profesijas ir saistītas ar ķīmijas nozari? Skolēni tika iepazīstināti ar drošības noteikumiem. Norises laikā izglītojamie veica eksperimentus ar dažādām pārtikas un ķīmiskām vielām, atklāja vielu fizikālās un ķīmiskās īpašības (šķīst, nešķīst, sajaucas vai nejaucas).

Īpašu sajūsmu izraisīja eksperimenti  “Balona pūšana” (CO2 gāzes radīšana), “Liesmas dzēšana”, ko demonstrēja norises vadītājs, “Vulkāns”, kurā izrunāja – Kā rodas vulkāns? Vai var radīt mākslīgu vulkāna izvirdumu? Kas iznāk no vulkāna ārā?  Turpinājumā veica eksperimentu “Lavas lampa”. Spīdinot ar lukturīti zem glāzes vēroja un diskutēja, kāpēc krāsainie burbuļi ceļas, kas tos ceļ un kāpēc tie krīt lejā.

Nodarbība “Brīnumainā ķīmija” ne tikai bagātināja skolēnu zināšanas, bet arī veicināja viņu interesi par zinātnisko pasauli un rosināja domāt kritiski un radoši. Tā bija lieliska iespēja mācīties caur praktisku pieredzi un pārliecināties, ka ķīmija var būt patiesi aizraujoša.

Informāciju sagatavoja: 1.b klases audzinātāja Ilona Šestaka

Nodarbība “Magnēti”

Š.g. 30.septembrī projekta “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” ietvaros 2.a klases skolēni piedalījās nodarbībā “Magnēti”, kuras mērķis – veidot priekšstatu par magnētu un radīt vēlmi eksperimentēt.

Kas ir magnēts? Kur to izmanto? Kādas ir atšķirības starp dabīgajiem un mākslīgajiem magnētiem? Ar šādiem jautājumiem sagaidīja 2.a klasi Daugavpils Inovāciju centrā.

Nodarbības vadītāja, izmantojot spēcīgu magnētu, piedāvāja pārbaudīt tā spēku. Traukā bija iebērtas saspraudes, skolēni tika aicināti novietot savu plaukstu virs trauka – vadītāja novietoja magnētu plaukstas virspusē, rezultātā saspraudes piemagnetizējas pie plaukstas. Bija liels pārsteigums!

Skolēni tika aicināti ar magnēta palīdzību pārbaudīt vai burciņu saturs magnetizējas. Burciņu saturs — metāla skaidas, pūkainā stieple, magnētiskās smiltis un krāsainās saspraudes. Turpinājumā uzdevums “Apslēpto dārgumu meklētājs”. Darbs grupās – “apslēpto dārgumu” meklēšana ar magnētu. Noslēgumā mūs sagaidīja  radošais uzdevums “Magnētiņa izgatavošana”. Katrs skolēns izveidoja sev magnētiņu. 

Informāciju sagatavoja: 2.a klases audzinātāja Natālija Labute