Latvijas skolas soma
Izzinošā nodarbība “Kino aizkulises”
Š.g. 25. novembrī programmas “Latvijas Skolas soma” ietvaros Daugavpils Draudzīgā aicinājuma vidusskolas 8.a klases skolēni kopā ar klases audzinātāju Karīnu Pinku piedalījās izzinošā nodarbībā “Kino aizkulises”.
Skolēni devās uz kino pilsētiņu “Cinevilla”, lai iepazītos ar kino parku un iejusties aktieru lomā. Cinevillā teritorijā audzēkņi vairoja savas zināšanas un papildināja izpratni par Latvijas filmām, kino vēsturi un filmēšanas aizkulisēm. Viņiem bija iespēja izstaigāt kino pilsētiņu un iejusties dažādu laiku vēsturē. Visaizraujošākā aktivitāte bija kinofilmas uzņemšana. Skolēni pavadīja laiku lietderīgi un bagātinot savas zināšanas.
Informāciju sagatavoja: 8.a klases audzinātāja Karīna Pinka
Gaisma – kopā ar mums ik soli
Kultūrizglītības programmas “Latvijas Skolas soma” ietvaros mūsu skolas 9.d klases skolēni devās aizraujošā ceļojumā uz Rīgas Motormuzeju. Skolēni aktīvi un ar lielu interesi piedalījās tehniski radošajā darbnīcā “Gaisma – kopā ar mums ik soli”.
Nodarbībā skolēni komandās meklēja gaismas ceļu labirintā ar lecām un spoguļiem, izmantojot iepriekš gūtās zināšanas un atziņas. Gida pavadībā bērni apskatīja Rīgas Motormuzeja ekspozīciju, izzināja spēkratu radītāju dzīves un profesionālo darbību, paplašināja zināšanas arī par tehniskajiem risinājumiem, kas bija izmantoti šo spēkratu gaismas aprīkojumā. Skolēni, strādājot komandās, noteica lukturu veidus – petrolejas, sveces lukturi u.c.
Gaismai ir milzīga loma katra cilvēka dzīvē, tā ietekmē ne tikai mūsu dienas ritmu, bet arī noskaņojumu, tā saistīta ar drošu satiksmi. Pateicoties gaismai mēs uztveram apkārtējo pasauli.
Paldies programmas organizatoriem par iespēju pieskarties vēsturei un zinātnei!
Informāciju sagatavoja: 9.d klases audzinātāja Irina Hiļmane
Muzejpedagoģiskā nodarbība “Stunda Latvijai”
![]()
Š.g. 4. novembrī programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros 3.b klases skolēni kopā ar klases audzinātāju Karīnu Pinku devās uz Preiļu vēstures un lietišķās mākslas muzeju, kur skolēniem tika piedāvāta muzejpedagoģiskā nodarbība “Stunda Latvijai”.
Skolēni labprāt noklausījās stāstu par Latvijas karogu, pārrunāja, ka pret karogu ir jāizturas ar cieņu. Viņiem tika piedāvāts strādāt arī patstāvīgi un radoši, izmantojot pērļošanas metodi, – skolēni paši darināja rokassprādzes, kuras varēs nēsāt patriotiskās nedēļas garumā. Nobeigumā skolēni apskatīja arī muzeja pamatekspozīciju “Muzeja stāsti Latvijai”.
Paldies programmai “Latvijas skolas soma” par šādu iespēju apmeklēt mūsu valsts dažādās pilsētas!
Informāciju sagatavoja: 3.b klases audzinātāja Karīna Pinka
Izzinošā nodarbība “Iepazīsti Cēsu viduslaiku pili!”
Šī gada 29.oktobrī Daugavpils Draudzīgā aicinājuma vidusskolas 5.d un 6.d klases skolēni un skolotājas Olga Bančenkova, Jeļena Storožuka, Aiga Soldatjonoka, Valentīna Grigorjeva, Natālija Ziberga devās uz Cēsu pili programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros.
Izzinošās nodarbības “Iepazīsti Cēsu viduslaiku pili!” laikā skolēni tika aicināti iepazīties ar svarīgāko Vācu ordeņa militāro un administratīvo centru Baltijā. Ekskursija sākās ar Cēsu pils apmeklējumu – ievērojamu vēstures pieminekli, kas gadsimtu gaitā piedzīvojis gan uzplaukumu, gan pārmaiņas. Skolēni iepazinās ar pils vēsturi, iztēlojās bruņinieku laikus un uzzināja, kā mainījusies tās nozīme dažādos vēstures posmos. Tad apmeklēja dārzu un viduslaiku pili, apskatīja viduslaiku pils iekšpagalmu, kapelas, Rietuma torni un Mestra zāli.
Paldies programmai “Latvijas skolas soma” par iespēju iepazīt skaistu un interesantu Cēsu “pērlīti”!
Informāciju sagatavoja: 6.d klases audzinātāja Jeļena Storožuka
Muzejpedagoģiskā nodarbība “Jaunais Motormuzeja mehāniķis”
2025.gada 29.oktobrī programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros Daugavpils Draudzīgā aicinājuma vidusskolas 7.d un 8.d klases skolēni devās mācību ekskursijā uz Rīgas Motormuzeju, kur piedalījās izglītojošajā muzejpedagoģiskajā nodarbībā “Jaunais Motormuzeja mehāniķis”.
Nodarbības mērķis bija paplašināt skolēnu zināšanas par Latvijas industriālo attīstību un auto vēsturi, īpaši par nozīmīgajiem notikumiem un personībām 20.-40. gados, piemēram, izcilo inženieri Augustu Krastiņu. Skolēni mācījās par spēkratu uzbūvi, to galvenajām daļām un darbības principiem.
Darba gaitā skolēni aktīvi iesaistījās praktiskos un radošos uzdevumos – meklēja atbildes par auto vēsturi un tehnisko attīstību, pildīja mehāniķa uzdevumus un apliecināja savas jauniegūtās zināšanas. Nodarbība palīdzēja attīstīt loģisko domāšanu, sadarbības prasmes un interesi par tehniku un inženierzinātnēm.
Pēc nodarbības skolēni apmeklēja arī pašu Rīgas Motormuzeja ekspozīciju, kur bija iespēja apskatīt gan vēsturiskus automobiļus, gan mototehniku. Daudzi skolēni ar aizrautību fotografējās un dalījās iespaidos par redzēto. Ekskursijas noslēgumā skolēni atzina, ka nodarbība bija gan interesanta, gan izglītojoša – tā ļāva labāk izprast Latvijas industriālo mantojumu un attīstīja izpratni par tehniku caur praktisku darbošanos.
Pateicamies Rīgas Motormuzejam par sirsnīgo uzņemšanu un aizraujošo nodarbību, kā arī projektam “Latvijas skolas soma” par iespēju skolēniem gūt vērtīgu un izzinošu pieredzi ārpus klases sienām!
Informāciju sagatavoja: 7.d klases audzinātāja J.Vaikule,
8.d klases audzinātāja A.Pavloviča
Turaidas muzejrezervāta apmeklējums
2025.gada 17.oktobrī 8.b un 8.c klases skolēni kopā ar skolotājām Svetlanu Zarjanovu, Lailu Andrijenko un Jeļenu Markovu devās ekskursijā uz Turaidu, lai apmeklētu Turaidas muzejrezervātu, kurā piedalījās muzejpedagoģiskajā nodarbībā “Ciemos pie Turaidas fogta” un orientēšanās spēlē “Tūkstošgades stāsts”. Apmeklējuma mērķis ir iepazīt mūsu senču vēsturi, dzīvesveidu un kultūrvēsturisko mantojumu.
Skolēni tika sadalīti grupās, lai atraktīvā veidā iegūtu zināšanas par Latvijas vēsturi 14.-16. gadsimtā. Pirmā grupa izspēlēja lomu spēli “Ciemos pie Turaidas fogta”, kur katram skolēnam iedeva seno tērpu, piešķīra vārdu un sociālo statusu, lai mēs saprastu, kā cilvēki ģērbās, uzvedās, ar ko nodarbojās. Tika organizēta meistarklase, kurā skolēni mācījās rakstīt uz vaska tāfelītēm ar irbuli, kā arī papildināja fogta ar tinti parakstītus godalgotus atzinības rakstus latīņu valodā. Iemācījās sasveicināties un atvadīties latīņu valodā.
Tajā pašā laikā otrā grupa apmeklēja orientēšanās programmu jeb kvestu, kurā vajadzēja Turaidas pils teritorijā atrast dažādus objektus, iepazīties ar informāciju par tiem, aizpildīt orientēšanās darba lapu par uzzinātajiem faktiem, kā arī atminēt krustvārdu mīklu. Uzvarētāji saņēma diplomus un saldās balvas.
Mēs esam pateicīgi programmai “Latvijas skolas soma”. Ar nepacietību gaidīsim nākamo ekskursiju!
Informāciju sagatavoja: 8.b klases audzinātāja L.Andrijenko
Muzejpedagoģiskā nodarbība “Iepazīsti Siguldas Jauno pili!”
Programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros mūsu skolas 10.d un 11.d klases skolēni kopā ar klašu audzinātājām Irinu Hiļmani, Liliju Puzāni un kultūras pamatu skolotāju Oksanu Staņeviču apmeklēja Siguldas Jauno pili, kas ir valsts nozīmes arhitektūras piemineklis ar gadsimtiem ilgu vēsturi. Pasākuma mērķis bija iepazīties ar kultūrvēsturiskā objekta interjeriem un ainavu, piedaloties interaktīvajā spēlē. Skolēni sadalījās komandās un saņēma darba lapas ar uzdevumiem, kurus, precīzi pildot, varēja iepazīties ar Siguldas pils saimniekiem, ievērojamajām personībām, kas viesojās pilī. Īpašu interesi izraisīja pils interjers, autentiskās mēbeles, radošo darbu izstāde, kas veltīta jūras ekoloģijai. Pēc pasākuma skolēniem bija iespēja izstaigāt Siguldas Jaunās pils apkārtni un baudīt zelta rudens skatus Gaujas krastos.
Paldies par lielisko pasākumu programmai “Latvijas skolas soma”!
Informāciju sagatavoja: kultūras pamatu skolotāja Oksana Staņeviča
“Iepazīsti Rīgas pili!”
Š.g. 17. oktobrī 9.a, 9.b un 9.c klases skolēni programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros apmeklēja Rīgas pili. Pasākuma mērķis – uzzināt vairāk par Latvijas vēsturi un arhitektūru.
Rīgas pils ir Latvijas Valsts prezidenta rezidence kopš 1922. gada, kad dibināta Latvijas Valsts prezidenta institūcija, gan Latvijas Nacionālā vēstures muzeja mājvieta, gan ēka ar izcilu arhitektūras vērtību un vēsturisku notikumu lieciniece. Skolēni piedalījās nodarbībā “Iepazīsti Rīgas pili”. Nodarbības gaitā kopā ar muzejpedagogu viņi iepazina atjaunotās Rīgas pils telpas, arhitektūras un mākslas elementus, piemērām,16. gadsimta velves, kolonnas, arkas un citus. Mācījās ieraudzīt dažādu laikmetu liecības, izzināt un novērtēt arhitektu un restauratoru darbu un saprast pils un tās iemītnieku lomu dažādos vēstures periodos, tai skaitā mūsdienās. Tādējādi skolēni ne tikai padziļināja savas zināšanas Latvijas un pasaules vēsturē, bet arī guva priekšstatu par svarīgākajiem Latvijas vēstures notikumiem.
Paldies projektam “Latvijas skolas soma” par unikālo iespēju apmeklēt šo vēsturisko vietu. Aktivitāte palīdz audzināt patriotismu, attīstīt interesi par dzimtās zemes vēsturi.
Informāciju sagatavoja: 9.a kl. audzinātāja A.Anufrijeva,
9.b kl. audzinātāja V.Ribakova,
9.c kl. audzinātāja Ž.Ugarenko
Izzinoša nodarbība “Līvānu stikla stāsti”
2025.gada 16.oktobrī programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros Daugavpils Draudzīgā aicinājuma vidusskolas 4.a klases skolēni kopā ar klases audzinātāju Inesi Gasparoviča un skolotājas palīgu Anastasiju Leonovu devās uz Līvānu stikla un amatniecības centru uz izzinošu nodarbību “Līvānu stikla stāsti”. Pasākuma mērķis: iepazīties ar stikla fabrikas vēsturi, kā arī iepazīt muzeja pastāvīgo ekspozīciju “Amatnieki Latgalē 19.-20.gadsimtā” un stikla pūšanas darbnīcu.
Līvānu stikla ekspozīcijā izvietoti eksponāti, kas ražoti Līvānu stikla fabrikā, zaigojot visās varavīksnes krāsās. Skolēni uzzināja, ka šī ir vienīgā šāda veida ekspozīcija Baltijā. Ar lielu prieku apskatīja ekspozīciju “Amatnieki Latgalē 19.-20.gadsimtā”, kurā skatāmi darbarīki un priekšmeti no pagājušajiem gadsimtiem. Skolēni uzdeva daudz jautājumu par darbarīku pielietošanu, kā arī iemācījās darbarīku nosaukumus latviešu valodā. Šajā ekspozīcijā ir skatāma Latvijas rekordgarā, unikālā 94 metrus garā tautiskā josta. Stikla pūšanas darbnīcā skolēniem bija iespēja ielūkoties, kā stikla pūtēju rokās top stikla izstrādājumi, un uzzināt stikla izstrādes tehnoloģijas noslēpumus.
Atgriežoties mājās, bērni dalījās ar neaizmirstamiem iespaidiem. Ekskursijas laikā katrs skolēns atklāja sev kaut ko jaunu, ieguva jaunās zināšanas, kuras noderēs arī mācību procesā: dizaina, vizuālās mākslas un vēstures stundās.
Paldies programmai “Latvijas skolas soma” par doto iespēju apmeklēt izzinošu nodarbību.
Informāciju sagatavoja: 4.a klases audzinātāja Inese Gasparoviča
Izzinām valsts vēsturi
Š.g. 10. oktobrī 7.b klases skolēni programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros apmeklēja Siguldas pilsētu, Turaidas muzejrezervātu. Pasākuma mērķis – uzzināt vairāk par Latvijas vēsturi, izmantojot spēles formu.
Turaidas muzejrezervātā iespējams iepazīties ar ekspozīcijām par arheoloģijas, kultūras un mākslas vēsturi, kas stāsta par notikumiem sākot jau ar 11. gadsimtu. Te glabājas daudzi stāsti par viduslaiku pili un baznīcu, Gaujas lībiešiem, seno muižas centru un Dainu kalnu. Muzejrezervāta ēkās iekārtotas ekspozīcijas, kas vēsta par dažādu laika posmu notikumiem, ļaužu dzīvi, amatiem un tradīcijām.
Skolēni šoreiz iepazina vēsturi, piedaloties orientēšanās spēlē “Tūkstošgades stāsts”, kurai ir vairākās sarežģītības pakāpes, kas veicina audzēkņu interesi un aizrautību. Viņiem patika meklēt atbildes par mūsu pagātni muzeja teritorijā. Lietus netraucēja gūt spilgtas emocijas no spēles. Bērni ar interesi veica spēles uzdevumus un uzzināja daudz jauna par mūsu valsts pagātni, ar prieku atminot Turaidas pils noslēpumus.
Paldies projektam “Latvijas skolas soma” par unikālo iespēju apmeklēt šo vēsturisko vietu. Aktivitāte palīdz audzināt patriotismu, attīsta interesi par dzimtās zemes vēsturi.
Informāciju sagatavoja: 7.b klases audzinātāja S.Zarjanova
Turaidas muzejrezervāta apmeklējums
Šī gada 9.oktobrī programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros 5.a klase devās uz Turaidas muzejrezervātu, lai iepazītu tā seno vēsturi un priekšmetus.
Skolēni piedalījās aizraujošā orientēšanās spēlē “Tūkstošgades stāsts”, kas veidota kā aktīvs un aizraujošs muzejrezervāta apmeklējums, kurā skolēni tiek iepazīstināti ar Turaidas muzejrezervāta vēsturi. Sadaloties komandās un saņemot darba lapas, skolēni devās iepazīt Turaidas vēsturiskā centra vietas. Spēles uzdevums bija atrast kartē norādītus Turaidas muzejrezervāta objektus un atsevišķus priekšmetus. Tādā veidā viņiem bija jāiedziļinās gan Turaidas pils vēsturē, jāizlasa leģenda par Turaidas Rozi, gan jāiepazīstas ar vienu no Latvijas pamattautām – lībiešiem –, kā arī jāizzina muižas teritorija.
Darbojoties programmā, tika veicinātas skolēnu prasmes strādāt komandā, pašiem vadīt un organizēt savu darbu, tika attīstīta prasme orientēties telpā un nepieciešamības gadījuma izmantot karti. Visi dalībnieki tika apbalvoti ar saldām balvām un diplomiem.
Informāciju sagatavoja: 5.a klase audzinātāja V. Kalugina-Romanova
Orientēšanās spēlē “Tūkstošgades stāsts”
Programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros šī gada 8. oktobrī 5.b klase devās uz Siguldu. Tā bija izglītojoša ekskursija, kuras mērķis – iepazīstināt skolēnus ar Turaidas muzejrezervāta seno vēsturi.
Laiks bija silts un saulains. Skolēni piedalījās aizraujošā orientēšanās spēlē “Tūkstošgades stāsts”. Spēle ir veids kā vienlaikus iepazīt Latvijas vēsturi un atraktīvi pavadīt laiku muzejā! Tās uzdevums bija atrast kartē norādītus Turaidas muzejrezervāta objektus un atsevišķus priekšmetus. Skolēni spēlēja grupās, uzvarētāji un arī pārējie dalībnieki tika apbalvoti ar saldām balvām un diplomiem. Cik jauki, pavadot laiku kopā ar draugiem, paplašināt savu redzesloku un uzzināt daudz interesanta.
Informāciju sagatavoja: 5.b klases audzinātāja Alla Nipāne
Izzinoša ekskursija uz Ventspili
Oktobra sākumā 10.a un 11.a klases skolēni devās aizraujošā mācību ekskursijā uz Ventspili, kas tika organizēta kultūrizglītības programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros. Pasākumu vadīja skolotājas Jeļena Šilova un Svetlana Rudjko, kuras rūpējās par to, lai diena būtu gan izzinoša, gan aizraujoša.
Ekskursijas galvenā daļa norisinājās Ventspils Piejūras brīvdabas muzejā, kur skolēni piedalījās muzejpedagoģiskajā nodarbībā “Pazudis un atradies muzejā”, kas ir apstiprināta programmas “Latvijas skolas soma” piedāvājumā visām vecuma grupām. Nodarbības laikā jaunieši piedalījās orientēšanās spēlē, kurā vajadzēja pamanīt un atpazīt dažādus priekšmetus un detaļas muzeja teritorijā. Tādējādi skolēni ne tikai pārbaudīja savas novērošanas prasmes, bet arī iepazina Piejūras brīvdabas muzeja vēsturi, ekspozīcijas un seno priekšmetu nosaukumus.
Pēc izzinošās nodarbības skolēni devās pastaigā pa Ventspils parku, kur apskatīja iespaidīgo enkuru ekspozīciju un baudīja svaigo jūras gaisu vētrainā Baltijas jūras krastā. Diena bija piepildīta ar pozitīvām emocijām, jauniem iespaidiem un zināšanām par Latvijas kultūras mantojumu.
Šī ekskursija vēlreiz apliecināja, ka mācīties var ne tikai klasē, bet arī dabas un kultūras vidē, kur vēsture un daba satiekas, radot neaizmirstamu pieredzi.
Informāciju sagatavoja: 10.a klases skolniece K. Kazakeviča













